Passa al contingut principal

Li diuen democràcia però no ho és!...o sí?

Un dels lemes més repetits des del 15 de Maig del 2011 ha estat aquest: “li diuen democràcia però no ho és!”. La idea subjacent és la següent: Existeix una democràcia ideal, que no es correspon amb això que ara mateix tenim, tot i que hi hagi qui digui que sí que ho és. La solució doncs als nostres problemes polítics és: més democràcia.

Hi ha però un plantejament més trencador que aquest i que no sembla del tot descabellat. Imaginem el següent lema alternatiu: “Li diuen democràcia i sí que ho és!”. És a dir, la democràcia és precisament això que tenim...si no ens agrada és el nostre problema.

El primer plantejament implica creure que existeix una possibilitat teòrica, una situació ideal però alhora possible, a la que es pot arribar. Això té algunes implicacions com ara acceptar que existeix alguna cosa així com un poble amb una voluntat general, la qual cosa no és tan trivial com pugui semblar. El nostre problema en tot cas és que no hem estat capaços de portar aquest ideal a la pràctica. Hi ha doncs una democràcia formal, un concepte ideal, i és la seva materialització real el que encara no s’ha assolit.

El segon plantejament posa sobre la taula la possibilitat que el problema estigui en el mateix concepte de democràcia i no en la seva realització. Hi ha qui diu que hi ha una relació simbiòtica entre sistema capitalista i democràcia: a la democràcia li va bé el sistema capitalista i alhora, al sistema capitalista li va molt bé la democràcia per mantenir-se i expandir el seu regnat. De fet, la democràcia liberal permet tenir una societat de consumidors prou tranquils com per assegurar la pau social, però alhora prou insatisfets com per continuar consumint i perseguint la pastanaga d’una suposada felicitat promesa i així fer girar la roda que alimenta als amos del Capital. Així doncs, segons aquest crític punt de vista, la democràcia no és res més que això que ja tenim. El problema doncs estaria en el mateix concepte de democràcia i no en la seva materialització.

He de reconèixer que jo sempre m’he sentit més proper a la primera opció, la de creure que hi ha un ideal democràtic no assolit, però la veritat és que la segona és una visió que resulta molt atractiva. De fet, que segons quins personatges es declarin i es comportin com si fossin “demòcrates” ens hauria de fer sospitar.

Potser és cert que la democràcia liberal, formada per consumidors “lliures”, no és més que el resultat lògic d’una història que ja ha arribat al cap del carrer. Potser és aquest el millor dels mons possibles i la democràcia liberal és el menys dolent dels sistemes viables, com ens agrada dir. Potser és cert que de fet, tots els intents de canviar les coses que hi ha hagut al llarg de la història de la humanitat ens havien de portar necessàriament a aquesta fi de la història que diria Fukuyama i ja no hi ha lloc per la política, ja no hi ha res a fer més que millorar la gestió i ser més eficients.

No es tracta de pecar de blasfèmia posant en dubte la democràcia, però ben mirat, qui sap si li hauré de donar la raó a un bon amic meu quan diu que la democràcia està sobrevalorada? Serà que esperem d’ella coses que, senzillament, per definició, no ens pot oferir?. Però la qüestió és que hi ha un malestar generalitzat. Evidentment no tinc ni idea de quina podria ser l’alternativa a la democràcia, però potser el canvi, si és que es vol, passaria per pensar nous camins “post-democràtics”. Hem de plantejar-nos coses com ara si volem ser considerats consumidors abans que persones, si la rendibilitat ha d’estar per sobre de la dignitat o què vol dir ser “lliure” en un món economitzat i dominat per les grans corporacions, en el que un nombre inferior a l’1% d’elles controla l’economia mundial. Hem de preguntar-nos què entenem per llibertat i per dignitat en un món tecnificat, en el que el Gran Germà tot ho controla i en el que la propaganda de masses ens diu exactament què hem de consumir (i què i a qui hem de votar) i quan ho hem de fer. I hem de qüestionar conceptes con el de “voluntat general” o el de “majoria absoluta”...

Hi ha un perill però de que el sistema capitalista s’adoni, si és que no ho han fet ja, de que no li cal la democràcia o que amb encara menys democràcia també és possible el capitalisme més ferotge i el canvi s’acabi donant per la via “pre-democràtica”. La Xina ens està ensenyant aquest camí. Serà aquest el “miracle xinès” del que ens fan tan bona publicitat?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PENSAMENT CRÍTIC, CRISI I DECREIXEMENT.

El decreixement constitueix un conjunt de reflexions i arguments que es presenta com un enfocament del pensament, profundament crític amb els dogmes que regeixen el pensament polític, social i econòmic actual el qual dóna suport a un sistema econòmic que clarament es troba en crisi . Simplificant es pot dir que el que el decreixement proposa és una mena de gir copernicà. El centre del sistema actual està ocupat sense cap mena de dubte per la idea productivista del creixement econòmic infinit . Tot gira al voltant d’aquest concepte. El raonament emprat per que això sigui així és el següent: “per la prosperitat de la humanitat cal que l’economia funcioni correctament i que la economia funcioni correctament equival a que es mantingui indefinidament el creixement econòmic”. Aquest raonament fins i tot acaba escurçant-se i quedant-se en un simple “cal que es mantingui indefinidament el creixement econòmic”, deixant de banda primer la pròpia economia, amb tota la seva complexitat, i oblid

Cuando el empleo es inmoral.

" Obra de tal modo que uses la humanidad, tanto en tu persona como en la persona de cualquier otro, siempre como un fin al mismo tiempo y nunca solamente como un medio ". Esta es la formulación del fin en sí mismo del Imperativo Categórico de Kant. Está bastante claro, ¿no? según Kant (y muchos otros posteriormente) utilizar a otro (o a tí mismo) como un simple medio para obtener otros fines es inmoral. Esto no quiere decir que no se pueda utilizar a otra persona o a tí mismo como medio para otros fines, lo que es moralmente inaceptable es que se utlilice solamente como un medio, en todo caso la persona utilizada debe ser considerada, además de un medio, un fin en sí mismo. Cuando el empleado es empleado para obtener otro fin, como un eslabón más de la cadena productiva, y en ningún momento es considerado un fin en sí mismo por el empleador podemos decir que el actuar de éste es inmoral. Si se puede sustituir al empleado por una máquina que pueda hacer lo mismo (excepto vi

Pseudociències

INTRODUCCIÓ Abans que res s’ha d’aclarir que aquesta entrada no tracta sobre l’ètica dubtosa de les multinacionals farmacèutiques, un debat que seria molt interessant però sense dubte molt més complicat. El tema doncs són les pseudociències i en què es diferencien del que anomenem ciència, concretament des del punt de vista ontològic (el que és, el que hi ha al món, independentment de nosaltres, de qualsevol subjecte i de qualsevol consciència) i epistemològic (el que nosaltres coneixem del món, com ho coneixem i com ho justifiquem). No es pretén aquí debatre sobre la ciència des del punt de vista ètic (el que considerem, i per què ho considerem, que està moralment bé o malament), ni el político-social, l’ideològic, ni del mal ús que les multinacionals puguin fer de la ciència. Veurem què són el que anomenem pseudociències, perquè no funcionen, o millor dit, per què el més raonable és creure que no funcionen i per què sembla que funcionin, és a dir, per què tanta gent se sent atreta i